Relacje – nowa waluta generacji Next / cz.2

19 grudnia 2018

Źródło: Elinchrom “Living Light”, Photo: Julien Palmilha

Tekst jest kontynuacją części 1.

Syntetyczna rzeczywistość 

Konsekwencją mieszania się tego co cyfrowe i biologiczne będzie syntetyczna rzeczywistość. Wymusi ona powstanie nowej dziedziny projektowania łączącego świat fizyczny i zdigitalizowany w jedno. Naszą niedaleką przyszłość można opisać angielskim rzeczownikem „flow”. Rozwijający się cyfrowy kapitalizm doprowadzi do upowszechniania się rozwoju ekonomii współdzielenia – wynajmu i wspólnego korzystania z zasobów/ produktów/ usług. Rzeczywistość zdominują elastyczne modele pracy, które już obserwujemy za sprawą takich platformy jak 99design Catalant, Topcoder czy Upwork. Opcjonalność stanie się nową stabilizacją. Wszelkie posiadane przedmioty będą dodatkowym obciążeniem utrudniającym zwinność w poruszaniu się po płynnym rynku pracy. Coraz większe skomplikowanie życia i nowe problemy, jakie zawsze są konsekwencją nowych rozwiązań, doprowadzą do zwiększonego zapotrzebowania na usługi pozwalające na wykonywanie złożonych procesów takich jak np. zarządzenia domem, zamawiania zakupów czy umawiania na spotkanie. Kultura dzielenia się i oceniania usług wymusi transparentność nie tylko w biznesie, ale także wyborów konsumenckich. Lojalność kupujących będzie wynagradzania tak samo jak zgodność biznesu z oczekiwaniami. Wszyscy chcący korzystać taniej z usług będą punktowani za dobre (np. ekologiczne) wybory, co w konsekwencji zmusi biznes do zredefiniowania swoich modeli i doprowadzi do radykalnej transparentności, którą ułatwi technologia blockchain. Już teraz korzysta z niej startup Provenance, dzięki któremu możemy prześledzić drogę jaką przebył nabywany przez nas produkt – od momentu pozyskania surowca po trafienie na półkę sklepową.

Phygital

Połączenie cyfrowości i fizyczności staje się faktem. Projektowanie już niedługo będzie polegać na zapewnianiu bezszwowych doświadczeń zmysłowych, nie tylko zachwycających, ale także takich zaspokajających potrzeby oraz ułatwiających interakcje i procesy – prawdziwe doświadczenie phygital. Przykładem takiego podejścia integracji produktu fizycznego i cyfrowego tworzącego unikalne doświadczenie jest projekt billboardowy Social Swipe.

 

 

Ponieważ interakcje z użytkownikami zmieniają się z okresowego zaangażowania za pośrednictwem ekranu do spójnych, połączonych doświadczeń, organizacje muszą tworzyć nowe usługi głęboko zintegrowane ze światem fizycznym. Od Airbnb po Amazon – rosnąca liczba cyfrowych marek kładzie teraz większy nacisk na fizyczną obecność, jednocześnie wykorzystując w pełni możliwości cyfrowe i dane, aby poprawić wrażenia. Drugą istotną innowacją przemysłu 4.0 jest tworzenie cyfrowych bliźniaków – czyli zdigitalizowanej kopii rzeczywistości. IBM wspólnie z Portem w Rotterdamie tworzy aktualnie cyfrową wersję portu, która będzie dokładną repliką jego operacji odzwierciedlających jego wszystkie zasoby, ruchy statków, infrastrukturę, warunki pogodowe itd. ze 100% dokładnością. W ramach tego projektu zostanie dokonana digitalizacja szeregu ważnych obiektów, takich jak np. delfiny i ściany nabrzeża. Cyfrowe delfiny zapewnią wgląd w stan i wykorzystanie miejsca do cumowania.

Relacje maszyn i ludzi

Opisywane zmiany pokazują, że współżycie maszyn i ludzi staje się faktem i musi być na nowo przemyślane i zaprojektowane. Narasta obawa, że roboty mogą przejąć miejsca pracy, ale na początek podczas gdy niektóre zajęcia zostaną zastąpione, zostaną utworzone nowe. W ostatnich globalnych badaniach Accenture zidentyfikował kilka nowych kategorii miejsc pracy – Trainers, Explainers i Sustainers, którzy będą uzupełniać zadania wykonywane przez technologię kognitywną, do której rozwoju doprowadzi coraz większa automatyzacja.

 

 

„The Last Job On Earth” to instalacja performatywna eksperymentująca z tym, jak maszyny i ludzie mogą współpracować. Jako uczestnik eksperymentu możesz komunikować się z programem za pomocą klawiatury. Wygenerowane komputerowo odpowiedzi są następnie wypowiadane na głos przez ludzkiego tłumacza. W ten sposób potencjał każdej jednostki może być w pełni wykorzystany. Sztuczna inteligencja i jej umiejętność doskonałego syntetyzowania danych i mocy obliczeniowej oraz człowiek i jego naturalna zdolność komunikowania się z innymi ludźmi oraz przekazywania emocji. Błędne interpretacje mają miejsce, ale jednocześnie człowiek i maszyna zbliżają się do siebie.

Kompetencje projektanta przyszłości

Jak te zmiany wpłyną na kompetencje projektantów? Poniżej 4 przykazania wskazujące na umiejętności, które już wkrótce będą decydować o konkurencyjności na rynku pracy:

  1. Budowane z ludźmi, nie dla ludzi.

Empatia to umiejętność, która pozwala ci zrozumieć potrzeby i uczucia. Na tym się warto skupić – zadawać pytania, słuchać i uzupełniać nie tylko swoje techniczne kompetencje. Użytkownicy coraz częściej chcą wyjść ze swojej biernej roli „userów” i cyfrowych konsumentów, aby stać się cyfrowymi obywatelami, posiadającymi realną moc sprawczą wpływania na system, z którego korzystają.

  1. Ludzie nie są problemem, technologia nie jest rozwiązaniem.

Zbyt często postrzegamy ludzi jako problem, a technologię za rozwiązanie. Istotę społeczeństwa uznaje się za usterkę. Przyszłość wymusi zmianę podejścia. Technologia nie tylko musi być używana do wzmacniania wpływu i władzy oraz osiągania lepszych wyników, ale również do pomagania ludziom w znalezieniu ich własnej drogi.

Don’t tell people how to empower themselves, but help them finding their own way.

The Copenhagen Catalog, techfestival

  1. Ucieczki i powroty.

Odkrywajmy możliwości, które będą służyć ludziom ludziom pragnącym uciec jak i koniecznie powrócić do rzeczywistości. Optymalizowanie systemów pod kątem zrównoważonego użytkowania stanie się nową normą. Oprzyjmy się presji, by obsesyjnie dążyć do zwiększania zaangażowania. Projektujmy monetyzację działań ze zdrowych relacji z produktami – nie uzależniajmy użytkowników.

  1. Phygital – poprawiaj swoje umiejętności projektowe.

Przestań traktować obraz cyfrowy i fizyczny jako oddzielny. Twórz doświadczenia, które łączą się oba światy – relacje między urządzeniami, światem cyfrowym i ludźmi będą miały kluczowe znaczenie i powinny być niewidoczne. Ściślejsza współpraca pomiędzy specjalistami projektowania fizycznego i cyfrowego będzie koniecznością. W cenie będzie myślenie o maszynach nie jako o konkurencji, ale nowych użytkownikach. Połączenie sił doprowadzi do powstania nowej jakości.

Przyszłość oznacza uczenie się, oduczanie i ponowne uczenie się.

 

Koniec części 2.


Artykuł jest podsumowaniem wystąpienia na konferencji Element UX Talks. Część 1 dostępna tutaj.